Tuesday, March 30, 2010

Konvo Kawan2..

Assalamualaikum.. ALHAMDULILLAH.. diberi kesempatan menjengah kawan2 konvo hr ahad hr tu.. ermmm... seronok tgh dia org happy da konvo.. harap2 konvo akan dtg giliran aku pulak.. INSYALLAH.. THANKS ALLAH.. memberi saya rasa gembira dan melupakan seketika 1001 masalah yg ada di kepala yg tak mampu aku luahkan.. thanks kawan2.. moga ilmu2 yg kalian dpt itu dapat dimanfaatkan.. moga bejaya dunia akhirat... pica tima

ni bawak adik2 lini jalan2 kat danga bay..














sewaktu konvo..










Monday, March 29, 2010

Janganlah Berburuk Sangka Kepada Allah

Janganlah Berburuk Sangka Kepada Allah

Para pembaca yang budiman, perlu untuk kita ketahui bersama bahwa ALLAH adalah Dzat yang maha sempurna, baik dari Nama, Sifat maupun perbuatan-Nya. Tidak ada satupun aib atau cela yang terdapat pada ALLAH.

Sebagai bentuk realisasi TAUHID, kita dilarang mengingkari nama dan sifat yang telah ditetapkankan oleh ALLAH Ta’ala. Kita wajib percaya dan menerima sesuatu yang telah ditetapkan ALLAH kepada para hambaNya.


Segala Sesuatu Diciptakan Dengan Hikmah

ALLAH menciptakan langit dan bumi beserta isinya, semuanya tentu mengandung hikmah yang agung dan tidak dalam rangka kesia-siaan.

ALLAH Ta’ala berfirman yang artinya, “Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya tanpa hikmah (hanya sia-sia saja). Yang demikian itu adalah anggapan orang-orang kafir, maka celakalah orang-orang kafir itu karena mereka akan masuk neraka…” (Ash-Shood: 27). Termasuk tatkala ALLAH memberikan manfaat (kebaikan) atau suatu mudhorot (musibah) pada seseorang, tentunya hal ini juga mengandung hikmah yang agung di dalamnya. Subhanallah!

Untuk itu kita harus selalu berhusnuzhon (berprasangka baik) terhadap segala sesuatu yang telah ALLAH tetapkan kepada para hamba-Nya agar kita termasuk orang-orang yang beruntung. BERSYUKURLAH! BERSYUKURLAH! BERSYUKURLAH! SAUDARA SAUDARA KU SEKALIAN!!


Rahasia di Balik Musibah

Para pembaca yang budiman, tidaklah ALLAH menimpakan suatu musibah kepada para hambaNya yang mu’min kecuali untuk tiga hal:

  1. Mengangkat derajat bagi orang yang tertimpa musibah, karena kesabarannya terhadap musibah yang telah Alloh tetapkan.
  2. Sebagai cobaan bagi dirinya.
  3. Sebagai pelebur dosa, atas dosanya yang telah lalu.

Su’udzon Itu Tercela

Su’udzon (berprasangka buruk) pada ALLAH merupakan sifat tercela yang harus dijauhi dari diri setiap orang yang beriman karena hal ini merupakan salah satu dari dosa besar. Sikap seperti ini juga merupakan kebiasaan orang-orang kafir dan munafiq. Mereka berprasangka kepada ALLAH dengan prasangka yang buruk dan mengharapkan kekalahan dan kehancuran kaum muslimin. Akan tetapi ALLAH membalik tipu daya mereka serta mengancam mereka dengan adzab yang pedih di dunia dan akhirat.


ALLAH berfirman yang artinya, “Dan supaya Dia mengazab orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang musyrik laki-laki dan perempuan yang mereka itu berprasangka buruk terhadap ALLAH. Mereka akan mendapat giliran (kebinasaan) yang amat buruk dan ALLAH memurkai dan mengutuk mereka serta menyediakan bagi mereka neraka Jahannam. Dan (neraka Jahannam) itulah sejahat-jahat tempat kembali.” (Al-Fath: 6)

Adzab dunia yang akan diterima oleh orang kafir dan orang munafiq yang memusuhi ALLAH adalah berupa keresahan dan kegelisahan yang melanda hati mereka tatkala melihat keberhasilan kaum muslimin. Adapun adzab akhirat, mereka akan mendapatkan murka ALLAH serta dijauhkan dari rahmat Alloh dan dimasukkan ke dalam neraka jahannam yang merupakan sejelek-jelek tempat kembali.


Berprasangka buruk pada ALLAH merupakan bentuk cemooh atau ingkar pada takdir ALLAH, Misalnya dengan mengatakan Sepatutnya kejadiannya begini dan begitu.” Atau ucapan, “Aduhh rezeki saya akhir-akhir ini merosot terus ahh? Lagi habis semuanya memang ..…” serta bentuk ucapan-ucapan yang lain. Banyak orang berprasangka buruk pada ALLAH baik yang berkaitan dengan dirinya sendiri maupun orang lain. Tidak ada yang dapat menghindar dari prasangka buruk ini kecuali bagi orang-orang yang memahami nama dan sifat ALLAH. Maka sudah selayaknya bagi orang yang berakal dan mau membenahi diri, hendaklah ia memperhatikan permasalahan ini dan mau bertobat serta memohon ampun terhadap prasangka buruk yang telah ia lakukan.


Jauhi Prasangka Buruk Kepada ALLAH

Sikap berburuk sangka merupakan sikap orang-orang jahiliyah, yang merupakan bentuk kekufuran yang dapat menghilangkan atau mengurangi tauhid seseorang. ALLAH Ta’ala berfirman yang artinya, Mereka menyangka yang tidak benar terhadap ALLAH seperti sangkaan jahiliyah. Mereka berkata: ‘Apakah ada bagi kita barang sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini?’ Katakanlah: ‘Sesungguhnya urusan itu seluruhnya di tangan ALLAH.’ Mereka menyembunyikan dalam hati mereka apa yang tidak mereka terangkan kepadamu; mereka berkata: ‘Sekiranya ada bagi kita barang sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini, niscaya kita tidak akan dibunuh (dikalahkan) di sini.’

Katakanlah: ‘Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh.’ Dan ALLAH (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. ALLAH Maha Mengetahui isi hati.” (Ali-Imran: 154)


Perlu untuk kita ketahui bersama, berprasangka buruk kepada Alloh dapat terjadi pada tiga hal, yaitu:

  1. Berprasangka bahwa ALLAH akan melestarikan kebatilan dan menumbangkan al haq (kebenaran). Hal ini sebagaimana persangkaan orang-orang musyrik dan orang-orang munafik. ALLAH berfirman yang artinya, “Tetapi kamu menyangka bahwa Rasul dan orang-orang mukmin tidak sekali-kali akan kembali kepada keluarga mereka selama-lamanya (terbunuh dalam peperangan, pen) dan syaitan telah menjadikan kamu memandang baik dalam hatimu persangkaan itu, dan kamu telah menyangka dengan sangkaan yang buruk dan kamu menjadi kaum yang binasa.” (Al-Fath: 12)

    Perbuatan seperti ini tidak pantas ditujukan pada ALLAH karena tidak sesuai dengan hikmah ALLAH janji-Nya yang benar. Inilah prasangka orang-orang kafir dan Neraka Wail-lah tempat mereka kembali.

  2. Mengingkari Qadha’ dan Qadar Alloh yaitu menyatakan bahwa ada sesuatu yang terjadi di alam ini yang di luar kehendak ALLAH dan taqdir ALLAH. Seperti pendapat Sekte Qodariyah.
  3. Mengingkari adanya hikmah yang sempurna dalam taqdir ALLAH. Sebagaimana pendapat Sekte Jahmiyah dan Sekte Asy’ariyah.

Iman dan tauhid seorang hamba tidak akan sempurna sehingga ia membenarkan semua yang dikabarkan oleh ALLAH, baik berupa nama dan sifat-sifat- Nya, kesempurnaan- Nya serta meyakini dan membenarkan janji-Nya bahwa Dia akan menolong agama ini


Untuk itu sekali lagi marilah kita instropeksi diri, apakah kita termasuk orang yang seperti ini (orang gemar berprasangka buruk pada ALLAH) sehingga kita dijauhkan dari syurga ALLAH yang kekal? Kita berdo’a kepada ALLAH agar menjauhkan kita semua dari berprasangka buruk kepadaNya.


Wallahu a’lam.



***

Penulis: Abu Farhan Wali Sabara

Saturday, March 27, 2010

UTM konvocation yg ke 44..

Assalamualaikum...

Skang ni tgh konvo kat UTM.. errmmmm... bestnya.. ramai kawan2 konvo.. bila la aku nak konvo ni.. tak sabar rasanya.. hr ni aku bawak lini dgn adik2 dia g ja;an danga bay.. seronok gile.. gelak sampai sakit mulut.. kami naik basikal yg boleh naik 4 org.. really adik lini ni mmg best.. as a leader dia masuk ntah mana2 ceruk kami pn tak tahu.. tp mmg best... terasa ilang kejap masalah.. kejap je la... actually lini ni asal org serawak.. so mmg dia jarang2 dtg semenanjung. ni la masanya bawak dia jalan2.. nnt gambar upload kemudian ek.. arnab yg nak kasi dia pn tak siap gubah lagik.. nnt gambar pn akan diupload kemudian..






ni la arnab yg aku kait dan yg aku gubah.. 100% handmade just special for hzlini..














pa pon tahniah utk lini, azam, lan, huda, azie, umi, zack, adham, asma', nisa', another umi, taufik dan kepada semua yg akan konvo.. tahniah.. moga ilmu yg klian belajar dpt dimanfaat utk agama, bangsa dan negara..

doakan utk saya juga akan konvo gak mcm kalian.. sob sob sob.. sedey sb tak dpt konvo sekali.. mak nak abis cepat... hukhukhuk.. INSYALLAH ada rezeki dan umor yg pjg aku akan konvo jugak.. moga terus SABAR dlm meniti hari2 mendatang.. amin...

Tuesday, March 16, 2010

Berdebar2 rasanya..

Assalamualaikum... hari ni konon2 terasa rajin g lab.. rajin la sgt kan.. tipu la tu.. actually kene g lab sb da janji dgn ayie dia nak dtg.. aku igt dia tak dtg sb hujan lebat petang tadi... so aku dgn slamber melengah2 kan masa.. janji 2 lebih kul 2 lebih aku masih ni na ni na (istilah aku utk kemalsan)... rupenya dia dtg dgn basah kuyup.. terpaksa la aku g gak.. da settle semua aku seperti biasa rutin aku dtg lab.. online YM dan bukak email.. errmmm... byknye la inbox berderet2.. maklumla seharian tak bukak email.. tak larat nk baca.. tp tak pe kebanyakkan email dr FB.. senang je.. delete je la apa lagi.. :)

Tengah syiok2 baca email n foward tetiba dr dayang masuk lepas kelas.. dgn nada sedey.. suziiiiiii..... aku pn gelabah le.. await la supervisor aku ni dok sedey semacam.. apa yg tak kene plak ni.. awak kenal hassan tak? alamak yg mana satu ni.. kenal2.. budak iran yg nerd jek tu yg paling penting dia terkenal dgn kehebatannya dlm penulisan journal dgn impact factor yg hebat2.. atau dikenali dikalangan kami sebagai mesin menghasilkan journal... rupenya semalam dia VIVA.. sudah semestinya aku nye expectation ialah mesti dia berjaya dgn VIVA nya dgn jayanya.. tak serupe dgn aku yg ntah apa2 ni.. tercungap2 nak abiskan blajo...

Namun rezeki itu ALLAH yg bg.. hampir dekat sejam lebih kot kami dok gosip pasai VIVA hassan tu.. betul2 berita dr dayang tu buat aku ketor kaki lutut tak mampu nak jalan.. gosip tu bukan lah mengumpat tp cuba memperbaiki penulisan kami yg lain yang belum hantar thesis.. betapa penulisan itu sgt penting... berdebar2... takot.. really buat aku resah... YA RABBI hebatnya dia pn dia dpt result cam tu.. aku ni apa la sgt.. menakutkan... rasa semuanya tak cukup.. rasa apa yg aku buat tu aku tak tahu kualitinya.. runsing sengsgt.. tp hassan masih bersyukur ALLAH masih tolong dia dr sudut yg lain.. dia lulus dgn syarat.. namun dia masih mampu bersyukur dr gagal tak dpt apa2.. tapi itu dia.. aku???? hanya ALLAH yg tahu rezeki dan perjalanan aku...

tak cukup lagi... bincang lg isu ni dgn puan noraini, zul, aisah and af.. makanya kami sama2 berbincang supaya kesalahan yg sama kami tak ulang.. tu la masalah plagiarism.. kami explore sama2 software turn it in. utk check % ayat kita ada plagiarism.. fuhhhh... tak berani nak check thesis aku tu.. biar la dia sempurna dulu.. baru aku check semua.. doakanlah semua selamat bukan utk aku sahaja.. utk sahabat2 yg lain juge.. terutamanya kpd puan noraini dan puan shahliza yg byk membantu sama ada dr segi spiritual, perkongsian bahan, idea dan sebagainya.. aku sayang dia org.. tanpa bantuan dia org apa la yg aku tahu hr ni..

apa pn masalah dan cabaran.. idup perlu diteruskn.. masa terus bergerak tanpa sedikit pn berundur.. siang malam masih tetap silih berganti.. dunia belum lagi berhenti berputar.. dan nyawa masih dibadan utk mengelak dan lari dr masalah.. makanya.. selusurilah jalan itu dgn tawakal padaNYA.. sama ada baik atau buruk keadaan pd masa kini dan akan datang.. tujuannya sama.. kedua2nya adalah ujian dan dugaan..

Moga aku berjaya dlm semua ujian dan dugaan.. sama ada dugaan dan ujian kebaikkan atau keburukan.. kesenangan atau kesusahan.. astagfiruallah..

waallah.. moga berjumpa lagi...

Sunday, March 14, 2010

Mengenang Keindahan Lepas

Assalamualaikum...

Kdg2 terasa rindu kat perkara lepas.. perkara yg terbaik dlm idup.. kdg2 terasa ingin mengulangnye kembali.. sepanjang idup 2007 adalah tahun yg paling aku sayang utk tinggalkn.. segalanya ada disana.. aku teringat tahun tu la tarikh besday aku paling cantik.. 20/07/2007.. jatuh hari jumaat.. tarikh tu jugak la akhirnya apa yg aku usahakn berjaya dgn jayanya malah lebih dr apa yg aku ingin.. sebagai hadiah utk kelahiran aku thn itu.. tahun itu jugalah aku menghabiskan ijazah sarjana muda aku dlm masa 2 thn tepat.. sb aku daftar 20 julai 2005 dan aku betul2 abis 15 julai 2007.. dlm tahun itu juga aku menghbiskan PSM2 aku dlm masa 3 minggu.. dan sungguh tak sangka aku da melepasi keperihan sesi pembelajaranku dgn jayanya.. aku ingin ulang kegemilangan itu.. mgkn bukan kali ini.. mgkn akan datang.. utk sesi pembelajaran aku yg akan datang..

kini aku mula rindukan suasana meriah semasa konvo.. berjubah serba merah.. semua org happy dgn kejayaan masing2.. semua org ceria dan ternanti2 hari itu setelah sekian lama berusaha.. suatu ketika dulu di dewan yg sama aku pernah menitiskn air mata bile aku lihat mak bapak aku.. mejoriti org berjubah merah.. namun aku hny mampu berjubah hitam krn aku hny mampu menghabiskan diploma.. dan aku diantara org yg terakhir ketika itu.. tak tergambar perassan ketika itu.. sedey yg teramat sgt.. di waktu dan ketika itu aku bernekad.. didewan ini juga aku akan banggakan mak bapak aku.. akhirnya aku abiskan degree aku dgn cpa yg baik bukan utk berbangga hanya sebagai penebus satu kekesalan.. ALHAMDULILLAH..



Mak bapak.. jie doakan mak bapak sihat walafiat.. panjang umor dan murah rezeki.. nanti dapat dtg lagi konvo jie utk kali nie.. konvo yg akan dtg juge yg pakai topi senget tu ek.. mak n bapak jaga kesihatan baik2 tau.. INSYALLAH nnt ada rezeki mak n bapak sempat panggil jie DR Suzila Sabil.. amin.. angan2 mat jenin ni.. hikhikhik...










Shima n atika belajar rajin2.. INSYALLAH shima and atika pn akan rasa.. cik jie doakan semua berjaya jugak..










percayalah manusia boleh berubah atas kepercayaan yg ada dlm dirinya.. di situ aku belajar utk percaya dgn apa yg aku percaya jauh di sudut hati aku.. walaupn pd mulanya amat susah utk dihadapi.. ye la dgn cpa diploma aku mmg agak susah nak smbg degree (actually aku dpt integrasi sains komputer so sem ke 4 aku boleh pilih nk smbg degree or diploma).. puas timbalan pendaftar kt fakulti aku suh aku teruskn je degree aku masa tu.. tp atas petunjukNYA aku harus berhenti diploma sahaja.. sudah semestinya penentangn dr semua pihak.. aku hny mampu diam dan menangis dlm diam.. alasannya hny aku yg tahu.. aku masuk degree ni pn dgn rayuan setelah setahun keje ntah apa2.. (semua tu pengalaman utk jadi aku hr ini).. tapi manusia berubahkan.. aku berusaha utk ubahnya dgn izin ALLAH.. disitu juge aku belajar tentang istikarah.. bukan mudah mengikut petunjukNYA.. cabarannya memerlukan kekuatan dan kesabaran.. dan kita tak mampu memberi kefahaman kpd semua org.. cukup kita dan keyakinan kita padaNYA.. selebihnya kita tempuh dan jgn ada rasa kecewa atau putus asa.. di sini aku sertakan vidoe yg abang aku buat utk konvo degree aku.. ye perjuangan aku belum selesai.. serasa tak sabar menunggu konvo yg akan dtg.. walau apa pn dugaan dan cabaran.. tujuan itu pasti dan akan aku panjat lagi pentas yg sama.. jubah merah kebanggaan semua warganya tanda kejyaan sekian lama.. INSYALLAH doakan aku..

video

moga aku masih punya kekuatan utk menghabiskannya.. ALLAHUAKBAR.. ALLAH maha besar.. Tiada kata selain ALHAMDULILLAH.. segala puji bg ALLAH.. aku mensyukuri atas setiap nikmat kesenangan KAU beri jua atas nikmat kesusahan KAU beri.. sama ada kesenangan atau kesusahan, kegembiraan atau kesedihan, tawa atau tangisan, semuanya adalah sama.. semuanya adalah ujian.. . tanpa kesusahan tiadalah rasa nikmat kesenangan hari ini.. tiada kesedihan utk selamanya pasti akan disusuli dgn kegembiraan dikemudiannya.. tangisan adalah teman sejati namun tawa itu penghibur hati.. sekian sahja entry kali ini.. korg jgn nangis tau.. idup ini berputar mcm roda.. semuanya kita akan rasa.. kat sini kita sementara aje.. saya sayang kamu.. da... wassalam..

Saturday, March 13, 2010

Debaran itu terasa lagi

assalamualaikum

apakah lagi maksudnya ini.. aku terlalu rnsing kdg2 sehingga hilang rasional.. YA ALLAH.. beri lah hamba kesabaran.. akan aku selesaikan satu.. tp kemalasan itu menguasai.. dan kerunsingan itu datang.. bile runsing itu tak terkawal.. solutionnye tido tak hengat.. bile tido tak hingat.. keje2 semua tertangguh.. bile keje2 tertangguh makin tambah tekanan.. rasa bersalah yg teramat sgt.. bile rasa bersalah sb tido je keje.. baru mula buat keje.. tp idea tak dtg2 nak buat.. runsing balik.. dan rotate perkara yg sama berhari-hari... byknye pike sampai sakit kepala.. byknye tido sampai tak cergas badan.. otak apa lagi lembab la.. apa nk buat ni...

aaaaaaarrrrrrrrrrrggggggggggggggggg... rasa nak pecah jantung ni berdegup terlebih had...

bile nk abis belajar ni.. da penat menahan semuanya.. :(( YA ALLAH mudahkanlah.. sikit je agi ni.. idea meh la datang melayang ke minda ku ini.. agar cepat tangan ni mengetik papan kekunci.. agar dapat aku abiskn menulis thesis ni... tolong... aku da tak larat...

ampunkan aku ya allah.. cukuplah setakat ini utk sementara... berilah aku kelapangan jalan.. astagfiruallah... tentukan yg TERBAIK...

Thursday, March 11, 2010

wedding azie

ha.. lepas g maulid tu.. siap2 ke majlis persadingan azie.. tp tak sempat tgk dia sanding pn dia sanding awal.. aku ditemankan oleh shima and mimi.. anak2 sepupu aku.. tak dok kawan nk g.. nnt gambo aku upload ye..




















Gamba kenangan dgn azie.. my best friend for ever.. luv u azie..

sepatutnya ptang tu aku balik jb tp kemalasan dan plan baik esok pagi.. namun kemalasan masih beraja makanya aku balik selasa... krn kemalasan nk balik sempat jugak aku membuat karipap.. ni la pertama kali buat sendiri selalunya tolong2 mak je.. tak tahu nak kata sodap ke idok tp boleh la nk makan.. oleh krn mesin ntah mana letak dan cetak pn tak tahu mana dia pergi terpaksa lah buat scr manual.. kelim dgn tangan agak buruk la jugak rupe seni tgn aku tu.. hihihi...

tak disangka cik han , cik semah, kak niza n anak2 dtg.. actually cik han ni adik bongsu bapak dia dok KL.. mmg sgt2 jrg jumpa cik han n d famili.. namun klu ada kesempatan cik han balik mesti dia akan singgah semua adik beradik sekampung seramai 12 org.. meninggal da 3 org.. da tinggal la 9 org je adik beradik bapak.. so hidangla kuih karipap..

esoknya igt pagi2 nak balik.. da siap2 da.. barang semua da masuk kete.. tp mak minta tolong masakkan serunding aging and pulut utk anta umah org yg dia g berubat tu.. so cancel la nk balik pagi.. nak balik tghr mak minta tolong anta g umah org tu and nak g pantai katanya.. layan kan je la.. bukan selalu walaupn 10 kali mak kata tak pe mak pergi dgn bapak tp iye la mak kn... dia semua ckp tak pe atas kita lah utk memahami.. sblm balik mak ngadu makan tak sodap.. tu tandanya dia suh masak sblm balik.. makanya masak la sambal telur utk mak and masak nasi baru la aku dpt balik jam 7.05ptg.. dan seperti biasa mak mesti akan ckp da petang balik esok..

tp ... ooo tidak mak.. klu esok nampak gaye jadi lusa.. makanya gagahkan jua utk balik petang itu.. dan kini aku sudah disini menyiap segala keje yg tertangguh selama seminggu lebih... doakan semua agar aku cepat abis dan boleh balik terus ke umah... :)

ok sekian sahaja cerita aku kali ini.. wassalam

maulid dikampung

assalamualaikum semua.. da lama rasanya tak mengupdate blog ni.. actually byk masa dihabis kat kampung memandangkan kesihatan mak tak berapa baik.. melupakan seketika segala bentuk research dan keje2 yg seangkatan dgn pembelajaran utk seminggu lebih...

maka bila di kampung kene la jadi org kampung yg seharusnya bersosial dgn masyarakat setempat.. baru2 ni hr ahad ada majlis maulid dan YB Jaafar dun senggarang telah menjemput ustaz dr aceh... ceramahan berkisarkan kisah nabi dan pelajaran dr bencana aceh kpd umat islam.. namun aku tak dengar sampai abis.. sb mencari mak yg dtg awal dr kami.. rupanya mak g umah mak cik yg hanya 2 langkah jaraknya dr masjid.. oleh itu aku n kakak ipar serta anak2 buah dan bbrp sepupu buat ceramah sendiri dalam umah mak cik.. astagfiruallah..

ni disertakan sedikit gambar ketika majlis sbg santapan mata.. tak dpt amik byk gambo sb kamera abis batery.. :(







Si haikal yg tersenyum bile nak amik gambo dia.. nak peace belum pandai agi..


















lor.. tetiba monyok plak... confius ke?







Yang kat sini semua adalah sepupu2 dan pakcik2 den.. maklum la mak aku 5 beradik semua dok sekampaung and bapak aku 12 beradik 11 beradik dok sekampung and sorg dok kl.. dan mak bapak aku sekampung.. makanya sekampung tu sedara aku.. klu tak sedara dekat pon bau2 kuini or bacang mesti ada..

Tuesday, March 2, 2010

Usability Testing

Assalamualaikum...

Setelah lama melupakan keje2 research and focus dgn mak yg tak berapa sihat.. akhirnya usability testing yg dirancang telah berjaya di jalan kan pd hari ini 2nd march 2010 bersama2 student undergrad yg amik embedded real time system.. anyway thanks to all yg sabar dgn sejuta kekurangan prototype tool kami yg agak memeningkn bg yg tak familiar dgn methodnya.. now result in my hand.. really takut nak baca feedback dia org.. questioannaire tu pn ntah la apa2 je.. apa pun keje2 analysis akan dilakukan mgg ni.. memandangkan mak tak brp betul2 sihat aku kene la balik kampung.. bukan bermaksud baik sgt pon.. dok sini pon bosan.. sb skang ni da tak dok lab.. memerap je dlm bilik.. so adalah lebih baik memerap kat umah senang sikit..

Anyway the analysis result akan di buat minggu ni or depan and memulakan penulisan chapter 6.. doakan kejayaan penulisan saya ye kawan.. dalm masa yg sama saya juge harus menulis 2 journal.. ignore je la journal tu dulu walapn 10 kali dr dayang tanyakan journal tu.. apa pn tujuan dan kebaikan jurnal tu aku tetap utamakan fokus aku.. nak siapkan semua chapter dulu danbaru writing jurnal.. bile da siap thesis nk suh aku tulis bukan 2 je.. insyallah 3 4 pn boleh selagi ada problem yg menjadi issue aku nk tulis...

apa pun jumpa next week.. jadikan hr ini yg terbaik supaya hr esok bukan penyesalan... sayang semua.. ye saya sayang semua.. :P