Wednesday, September 30, 2009

Tentang raye...

Assalamualaikum...

apa kabar semua..mesti semua org masih mood raye kan.. :D same la kita jugak..malas gile nk buat keje. entry kali ni nk cite pasal raye..

seminggu sebelum raye: seronok malayan anak2 buah main bunga api..harith and heikal..tp heikal boleh tgk je la sb dia kecik

lagi..bahaya...sambil2 siapkan jahit langsir and kemas umah..kat bawah ni ada pica utk cuci mata..






heikal hanya boleh melihat abangnya main bunga api...







gelagat nakal hero2 kat umah kita org..









ni langsir yg aku jahit and mensin jahit yg byk berjasa..bapak aku belikan utk jahit langsir tahun 2006 cam tu kot..aku lupa la.. :d












5 hari sebelum raye: kita org g buka puasa kat LC katering kat danga bay..dapat solat terawih kat masjid abu bakar..dapat lepas gian..lama gile tak p masjid abu bakar tu..aku p dgn dura, azie, wan, dgn af..byk makanan sampai tak larat nk makan..


dgn dura je..yg lain tak amik gambo..makanan byk kat atas meja tu..sampai senak perut makan...erghhh..alhamdulillah... :d

2 hari sebelum raye: konon2 hr jumaat tu nk balik awal tp hampeh..gitu gini aku balik pas buka posa kt umah kang mie. sebelum balik sempat agi g giant beli tudung..tanpa disangka aku kene bawak balik kete kang mi..so dgn rela paksa azie kene lah drive kete aku..tq azie..

mlm raye: kemas umah sampi kul 3 pagi sambil melayan anak buah main bunga..atika main sorang2 je..sb harith and heikal da tido kepenatan ikut ibu and ayah dia shoping..



Kesian ika main bung aapi sorang2







1syawal: yeaaaa...da raye la...bukan main seronok la dia org... tp ras
e kurang meriah sikit thn ni..tak tahu la kenapa..tp yg seronoknya sb da budak2 ni..tgk kn gelagat dia org..



ni masing da pakai baju baru...tp tak g jalan pn..si kecik heikal pegang sekotak air soya..










pantang nampak aku pegang kamera..ada aje gaye mereka..









2 syawal: hohoho.
.dr pagi kita org masak tak siap2..sampai bapak kita org tegur masak apa yg sedap sgt tak siap2...hahahaha...actually kita org lambat sb ada bahan tak cukup tgg kang lan balik belanja..hidangan raye kedua kita org...telan air liur je tau bile tgk gambo..ikan siakap tu aku serahkan kpd kakak ipar aku utk memasaknya..manakala udang dan sayur kailan aku masak dan sotong kakak aku masak..bapak aku nk suh masak sotong goreng tepung yg bancuh..tp kami tak reti hentam punya hentam itu le rupenya...hahahaha...kesian kakak ipar ku mcm takut and serba salah...dun worry la kakak..kami telan je.. :))





ni la ropa kailan ikan masin aku masak...harap maklum aku ni tak reti masak..masak sayur bodoh ni pn da kira hebat.. hahaha :)

















ni plak r
opa udang masak apa ntah..kalau rase menyelerakan meh amik resepi dgn aku..sebab rempahnya aku hentam...aku tak berapa suka masak ikut resepi tp lebih suka ikut suka hati..hahaha...sb tu tak pandai2 aku memasak ni... :)


















ini siakap masam manis..kakak ak
u masak ye..aku tolong siangkan and basuh je.. :D





















ni sotong goreng kita org yg tak jadi..tp makan jugak...










pada sebelah petang aku and famili aku g beraya umah pakcik2..kang lan nak beraya pahang umah mertua dia..tp bapak tak dapat ikut sb ramai lagi tetamu..mak kene ikut sb kita org ni kalau
mak or bapak tak g kita org tak beraya la...memerap je kat umah..




ni kak su dgn suami dia..satu2nya kakak yg aku ada...dia la paling kuru
s dlm famili kt org yg sihat2 belaka..yg kecik tu bukan anak dia...tu anak abang aku yg sulung..kang lan..













ni antara yg g beraya..yg baju pink tu mesti la aku ngeh3..yg tinggi tudung ijau tu kakak ipar aku kak ly..yg tido tu heikal..tudung coklat yg paling cun tu..mak aku..hihihi..yg berbaju biru berangan nk jadi puteri bunga kemboja atika..anak kak su dan yg wat gaye apa ntah tu harith... :)

mlm raye ke 3: ermm..tak de apa sgt nak buat da..tgg kang mi ebalik kg je..and melayankan atika, harith and heikal..apa lagi kalau tak main bunga api..berapa kotak la mak ayah depa ni beli bunga api...layan je la...












ni muka tensen heikal da 2 kali cuma dpt tgk abang and kakak sepupu dia main bunga api..hihihi..kesian dia..cepat besar heikal thn depan boleh main bunga api ek..





















atika berkongsi bun
ga api.. :)








raye ke lima: hari ni mmg betul2 tak de aktiviti..melayan si nurul yg tak de geng da..harith
and heikal da balik pahang umah atok belah mak dia..atika da balik umah dia...da tinggal dia je la...kesian dia..ni ada gambo tihani bile jumpa lanser kamera...comel, kelakar, geram semua ada..





berposing dgn sekuntum bunga raye...





















c
omel kan...
















kolek duit raye...yeeaaa...


























ececeh... bercekak pinggang ye..marah ke..


penat da...byk plak entry kali ni..ni la diantara aktiviti masa raye kami yg tak seberapa...salam lebaran buat semua...da...wassalam








2 comments:

  1. suzi ....untung nya ayah nk belikan mesin jaet..maknanya kena lebihnrajin jaet tu...

    ReplyDelete
  2. untung jugak la kak.. tp tu sb mesin kaki da berat sgt.. masa tu nk jahit langsir raye mulut saya bising je.. ayah bosan dengar la t kot.. hahaha.. tu yg dia belikan.. mesin tu bekerje time raye je kak sb anak dia ni pemalas nak menjahit.. :D

    ReplyDelete